
“Die Hoex heeft het in zijn vingers. Dat wordt dringen voor de kassa!” (Volkskrant, 1987)
Albert Hoex werkte na zijn opleiding aan de theaterschool Utrecht (1981) een aantal jaren in het Utrechtse amateurtheater, waarna hij via regiestages bij professionele theatergezelschappen in 1987 debuteerde in het professionele circuit bij theaterwerkplaats F’Akt Rotterdam. Zijn debuutvoorstelling, drie korte stukken van Samuel Beckett, was een voltreffer. “Die Hoex heeft het in zijn vingers. Dat wordt dringen voor de kassa!” (Martin Schouten, toneelrecensent Volkskrant ) Het begin van een loopbaan én zoektocht als theaterregisseur.
“Het heeft lang geduurd voordat ik begreep waar het in het vak van regisseren om draait: ruimte geven aan de acteurs binnen de grenzen van je eigen visioen van de voorstelling. Als regisseur stuur je de acteurs op weg, zonder ze het pad te wijzen. Richting, dat is alles. Het pad zoek je samen uit. Dat kan alleen als ikzelf een heel sterk innerlijk beeld van het stuk heb en vertrouwen in het gezamenlijke zoekproces. Een repetitie kán het mooiste zijn dat er bestaat: samen op zoek naar betekenis en vorm.”
Jeugdtheater, 1988-1996. Tussen 1988 en 1996 werkt Hoex in het Nederlandse jeugdtheater. Eerst als gastregisseur bij het Utrechtse Paardenkathedraal, later als artistiek leider van het Zuid-Hollandse jeugdtheatergezelschap Maccus. Het is de tijd dat het Nederlands jeugdtheater toonaangevend is in heel Europa. Hoex schrijft en regisseert in deze periode een tiental stukken voor het jeugdtheater die in alle theaters in Nederland en op vele festivals in Europa te zien zijn geweest. Een greep: Paardenkathedraal Utrecht: 1988: Zestien Stofzuigers, 1989: Karton. Maccus, Delft: 1991: De Taalschrapper, 1992: Ik was de zee, 1993: De wereld van Columbus ( genomineerd Puck Jury prijs) , Raadsel en Rammelende Piano, 1994: Ik ken geen Neushoorn (finale Prix D’Ítalie festival Rome), 1995: Onderweg naar morgen, vrij naar Brecht’s Moeder Courage.
Muziektheater De Plaats, 1998-2018. Theater in, met en voor de gemeenschap. Tussen 1998 en 2018 leidde Albert Hoex muziektheater De Plaats. Albert Hoex heeft zich met De Plaats toegelegd op avontuurlijk muziektheater op locatie. Hij regisseerde als huisregisseur op vele bijzondere locaties in Arnhem en Oost Nederland meer dan zestig stukken voor dit gezelschap. Van de allereerste, 1998, Liefdesportretten achter de ramen van de Brusselse Huizen in de rosse buurt van Arnhem tot, 2018, Arnhem, de Opera in stadhuis, Eusebiuskerk en het toen gloednieuwe Focus Filmtheater. En daar tussen in…? Al die andere 58.
Hoogtepunten? Moeilijk kiezen. Maar toch, een top 5 van persoonlijke favorieten, in willekeurige volgorde. De Klank van Rood Mos, 1999 en reprise 2018, ParkZypendaal. Onder het Melkwoud ism orkest de ereprijs, 2003 en reprise 2017. Mattheus Junior, 2017 t/m 2020. Het laatste schip, onderdeel van Stroom van de Waal, 2016, scheepswerf Millingen. Hond, 2011 en reprise 2015.
Als regisseur van muziektheater ben ik veel dank verschuldigd aan de componisten waarmee ik al die jaren heb kunnen werken. Bij Maccus met het componistenduo De Nootjes (Truus Melissen en Louis ter Burg), bij De Plaats Andries van Rossem, Marielle Woltring (Lavalu) en Lucas Wiegerink. En vele anderen.
Muziektheater Rood Mos, 2019-heden. Werelds muziektheater uitgevoerd door een wereldse cast voor een werelds publiek. Hoex combineert in dit gezelschap het schrijverschap, acteren én regisseren. Voor een overzicht van de voorstellingen www.muziektheaterroodmos.nl
Matteus Junior, 2017-heden. Concept en regie. Een geënsceneerde muziektheaterbewerking van Bach’s Mattheus Passie. Voor iedereen vanaf 9 jaar. Alsof je het verhaal voor de eerste keer hoort… een nieuwe klassieker. www.matteus-junior.nl
Brood en Dood, 2020. Gastregisseur. Muziektheater over een wereld op drift. www.broodendood.nl